časosběr  obsah   rejstřík


Sója v našem těle
Slýcháváme, že ženám přivodí rakovinu prsu a že chlapům po ní prsa narostou.

Na netu najdeme spoustu stránek o tom, jak je sója nebezpečná. Celkový počet článků o sóji překročil hranici deseti tisíc. Patří k nejvíce zkoumaným potravinám. Stravovací doporučení jsou založeny na celkovém vyhodnocení všech výzkumů. Podívejme se na výsledky k nejčastějším otázkám:

Je pojídání sóji stejné jako braní estrogenu?

Sojové boby obsahují isoflavony, které jsou klasifikovány jako fytoestrogeny, neboli rostlinné estrogeny. Nicméně, na rozdíl od hormonu estrogenu, se isoflavony výběrově vážou na jeden typ receptorů estrogenu. V závislosti na typu receptoru dominující v dané tkáni, mohou isoflavony mít estrogenní účinky podobné v některých tkáních, anti-estrogenní účinky v jiných tkáních, anebo nemusí mít vůbec žádný účinek. Závěry o zdravotních účincích sóji nemohou být založeny na tom, jak se estrogen chová v těle.

Podporuje sója zženštilost mužů?

Ve dvou případech studií se u mužů konzumujících extrémní množství sóji (14-20 porcí denně) vyvinuli měkké, zvětšené prsní tkáně. Jiné studie naopak prohlašují, že sojové výrobky (až 6 porcí denně) nemají vliv na hladinu testosteronu nebo estrogenu a že spotřeba isoflavinu nemá vliv na spermie (jejich hustotu, počet či pohyblivost).

Zvyšuje požívání sóji riziko rakoviny prsu?

Protože hormonální terapie zvyšuje riziko rakoviny prsu po menopauze, vznikla domněnka, že ženy s nádory citlivé na estrogen (i ty se zvýšeným rizikem rakoviny prsu) by sóju raději neměly zařazovat do jídelníčku. Nicméně, výzkumy ukazují, že sójové výrobky nemají škodlivé účinky na prsní tkáň. Dokonce, dvě rozsáhlé studie zjistily, že příjem sojových produktů je spojován s lepší prognózou pacientů s karcinomem prsu, včetně snížení rizika úmrtí a návratu onemocnění. Postoj American Cancer Society zní, že pacienti s rakovinou prsu mohou bezpečně konzumovat až tři porce sójových potravin denně.

Ovlivňuje sója nevhodně funkci štítné žlázy?

Z důkazů jasně vyplývá, že sójové potraviny nemají nepříznivý vliv na funkci štítné žlázy u zdravých lidí. Pro osoby s hypotyreózou na léky mohou změny v přijmu sóji vyžadovat malé změny v lécích na štítnou žlázu, protože sojová bílkovina ovlivňuje vstřebávání léků.

Diskuze o bezpečnosti sóji se nadále objevují ve vědeckých i populárních médií. Výzkumy k dnešnímu dni ukazují, že sójové výrobky lze bezpečně začlenit do jídelníčku v podstatě všech jedinců.

Další fakta o sóji:

  • Sójové výrobky jsou v Asii konzumovány již po dobu 1 500 let.
  • Sójový protein je považován za ekvivalent živočišných bílkovin - je vysoce stravitelný a jeho vzor aminokyselin úzce odpovídá lidským požadavkům.
  • Mírné množství tradičních sójových potravin může snížit riziko rakoviny prostaty a může snížit hladinu LDL cholesterolu.
  • Dívky, konzumující sóju, mají nižší celoživotní riziko vzniku rakoviny prsu.
  • Vápník se z obohaceného sójového mléka vstřebává stejně snadno jako vápním z kravského mléka.
  • Jen jeden ze zhruba 2500 dospělých Američanů je alergický na sójové bílkoviny.

Vegan Gorilla (z angličtiny přeložila Michaela B.)

P. S. Jiný článek Sója ano nebo ne? na webu „Jíme jinak“.