časosběr  obsah   rejstřík


Po svých!
Člověk udělá nejlíp, když pěšky vyrazí ven. David Herbert Lawrence.

Není pohybu, jenž by byl tak bezpečným a zároveň natolik účinným při ovlivňování vývoje stěžejních funkcí podmiňujících naši tělesnou zdatnost, jako pěší přesun. Přínosnější je chůze svižnější, přitom soustavná - pravidelná. Ideálem je údajně kolem 10 km denně, optimem půlhodina ostré chůze denně (až 4 km). S hůlkami či bez.

Kdo se stará o správný chod nohou, pečuje tím zároveň o dobrý chod svého srdce. Vytrvalostní pohyb (jako rychlá chůze, nordic walking, stoupání, indiánský běh, běh na lyžích, ...) podporuje svými nároky kladenými na látkovou výměnu srdečního svalu i jeho vlastní odolnost proti přetížení i proti poškození nedostatkem kyslíku. Dále snižuje viskozitu krve a snižuje i přilnavost trombocytů a jejich sklon tvořit shluky, které by mohly ucpat cévy.

Srdeční sval vhání tepennou krev do těla, tedy i nohou, svaly dolních končetin vhánějí odkysličenou krev zpět k srdci. Činnost lýtkových svalů nepodporuje jen funkci tepen, ale i žil. Žíly probíhající mezi jednotlivými vrstvami lýtkového svalstva jsou při stazích těchto svalů zvenčí stlačovány; tím se z nich vytlačuje krev směrem vzhůru, tedy do trupu a k srdci. Při uvolnění lýtkových svalů brání krvi v poklesu zpět dolů jednosměrné chlopně umístěné uvnitř žil. Podíl, jímž svalovina dolních končetin při rychlé chůzi přispívá k celkovému množství energie potřebné pro uskutečnění krevního oběhu není zanedbatelný - tvoří téměř jednu třetinu. Při svižné chůzi máme vlastně srdce dvě.

Chodit bosýma nohama po trávě, v rose, písku či jehličí znamená předcházet oploštění klenby nožní. Pod vlivem dráždivých hmatových podnětů působících na kůži chodidla se dostaví reflexně mohutnější stahy svalů nožní plosky, než k jakým dochází během běžného kroku po hladké podložce a v obuté noze.

Chůze přirozeně uklidňuje ty, kteří se zklidnit potřebují, a přirozeně podněcuje ty, kterým vzpruha chybí. Chůze je i duševním lékem.

Úryvky z knížečky MUDr. Karla Daňka, CSc. „Pěšky pro zdraví i pro radost“ (Olympia Praha, 1978).